Opening nieuwe kleuterschool! - Reisverslag uit Nyeri, Kenia van Wies Frijters - WaarBenJij.nu Opening nieuwe kleuterschool! - Reisverslag uit Nyeri, Kenia van Wies Frijters - WaarBenJij.nu

Opening nieuwe kleuterschool!

Door: wiesfrijters

Blijf op de hoogte en volg Wies

20 Juli 2012 | Kenia, Nyeri

Afgelopen maandag vertelde ik jullie dat we het kleuterschooltje hebben gepoetst omdat het opnieuw open zal gaan.

Ik heb toen gelijk een lesje Engels en rekenen op de kleuterschool gevolgd, dat gaat er nog eens anders aan toe dan in Nederland!
Alle 10 de kinderen zaten aan 1 grote tafel met hun gezicht naar het bord, waar Pauline (leerkracht en tevens huismoeder) lesgaf.

In Kenia wordt klassikaal lesgegeven. Er worden geen open vragen aan kinderen gesteld, het enige wat ze heel veel doen is klassikaal in koor antwoorden als het hen wordt gevraagd. Als er een zin op het bord staat wordt deze wel 8 keer herhaald, zo lijkt het net of alle kinderen kunnen lezen maar dit is maar schijn, ze herhalen gewoon mee met de paar kinderen die het wel kunnen lezen.
Als een leerling iets anders doet dan gevraagd, bijvoorbeeld het schrijven van kleine letters ipv hoofdletters wordt het in de hand geknepen. Omdat alle kinderen op elkaar moeten wachten tot de laatste klaar is, viel er een meisje dat lang moest wachten bijna in slaap en schok wakker van een tik.
Toch best bizar om dit voor je neus te zien gebeuren!

Omdat de kleuterschool sinds deze week geopend is, zijn er nog weinig materialen aanwezig. Tijdelijk is de eettafel en het bijbehorende bankje van het weeshuis naar de school gebracht zodat de lessen door kunnen gaan. Ik ga van het sponsorgeld onder andere een tafel en bankje sponsoren op maat voor in een van de twee klaslokalen. De andere vrijwilligers zorgen voor de andere 2 tafels en 5 bankjes die nodig zijn zodat de kinderen voortaan weer iedere dag naar school kunnen gaan.

Dinsdag hebben we een bezoek gebracht aan “New Life Baby Orphanage”. Dit is een weeshuis waar baby’s tot 3 jaar worden opgevangen. Toen wij aankwamen werden we netjes ontvangen door de manager en wat gelijk opviel was dat het er ontzettend schoon was! De manager vertelde ons dat er veel baby’s worden geadopteerd en dat hun verblijf in het weeshuis gelukkig dus tijdelijk is. Echt bizar dat er ouders zijn die hun baby in een diepe put gooien of achterlaten op een markt! Na een rondleiding hebben we de 15 kleine zwarte snoetjes ontmoet in de speelkamer. Ieder van ons kreeg een baby in de armen en ik heb twee kindjes een flesje melk en een fruithapje mogen geven.

’s Middags heb ik alle kinderen in Upendo geschminkt. Dankjewel lieve vriendinnetjes voor de schmink uit Nederland! De kinderen mochten zelf kiezen hoe ze geschminkt wilden worden, de een liep rond met een bril, de ander met felle stippen, driehoekjes, oogschaduw of een baard. Echt super om de kinderen zo te zien genieten!

Woensdag heb ik lekker uitgeslapen en daarna een start gemaakt met de derde muurschildering in de jongensslaapkamer. Een echte jungle, met een aap, leeuw, papegaai, giraf en olifant. (foto’s volgen nog). Na het afscheid van Henne (1 van de vrijwilligsters) hebben we spelletjes in een kring gespeeld met de oudste kinderen. Vooral “ wie ben ik” en “ moeder moeder we zitten in de knoop” deden het erg goed!

Het plan was om donderdag naar Green Hills te gaan met de jongste kinderen, Green Hills is een speelveld hier in de buurt waar we ze wilden trakteren op frietjes! Helaas is dit niet doorgegaan omdat het te koud en te nat was.

Onze dag hebben we wel goed kunnen besteden, we hebben aan Baboo (vader van Jackson) gevraagd of hij ons met het Upendo busje naar de supermarkt kon brengen. Want het was shoppingtime! In zijn mooiste kleren ging Baboo met ons mee naar het stadje om met een volgeladen busje weer terug te keren! De spulletjes die ik vandaag van het sponsorgeld heb gekocht zijn oa: wasmiddel, borstels om kleding te wassen, afwasborstels, afwasmiddel, bakken om groenten in te wassen, waterverf, kleurboeken, kleurpotloden, kwasten, een schooltas voor de leerkracht, schriften, nakijkpennen, bordkrijt, bordwissers, 4 educatieve posters voor aan de muur in de school etc.

’s Middags hebben de kinderen de waterverf op de kleurplaten gelijk uit mogen proberen. Het was super, maar toen een klein groepje kinderen aan het verven was, wilden gelijk alle kinderen meedoen. Ik heb de kleintjes dus maar aan een aparte tafel gezet, het begrip waterverven namen ze wel heel letterlijk haha... het werd 1 groot waterballet waarbij kleurplaten doormidden scheurden omdat er zoveel water werd gebruikt. Volgende keer toch maar een apart groepje in de bibliotheek ipv iedereen tegelijk laten verven...
Alle kinderen werden getrakteerd op wentelteefjes, gebakken op Nederlandse en Belgische wijze, ze hebben zitten smullen!

Vandaag heb ik buiten een handwasje gedaan omdat het er als een droge dag uitzag, (inmiddels regent het weer).
Daan de vriend van Tessa arriveerde rond het middaguur en zal de komende twee weken ook in Upendo verblijven. We hebben met de groep buiten in de zon gelunched.
Daarna zijn we naar het kleuterschooltje vertrokken om de stangen van de schommels een tweede laag verf te geven en de posters van de getallen t/m 20 en de kleuren in het Engels op te hangen in de lokalen. Toen we de dag afsloten met een heerlijk broodje knakworst voor alle kinderen en een eigen rugtasje met inhoud voor de kleinste kinderen vertrokken ze weer met een bigsmile naar hun bed!

Morgen brengen we met de vrijwilligers een bezoek aan de evenaar en ik geloof dat ik van te voren even ga pinnen want er zijn daar vele leuke afrikaanse spullen te koop!!

Xxx Wies


  • 20 Juli 2012 - 19:08

    Dorien Hanneman:

    Hey Wies

    Wat leuk zeg die muurschilderingen, toevallig heb ik vandaag van mijn moeder Winnie the Pooh stickers mee gekregen voor de kinderen! Ook heb ik in mijn tas al verf, penselen, papier en kleurpotloden ingepakt! Kunnen we lekker creatief aan de slag met de kids! Je vruchtenhageltjes zitten ook al ingepakt!!! Ik vind het zo spannend de reis, hoop dat ik een beetje kan slapen vannacht! Morgenochtend vertrek ik om 07.00 uur naar mijn ouders en zij zullen me brengen naar Düsseldorf. Tot heeeeel snel! En bedankt voor al je tips!
    liefs Dorien

  • 20 Juli 2012 - 20:53

    Helen:

    Hallo lieve dochter van me, wat een leuk verslag weer en dan die foto's......wat een schatjes! Of lijkt dit maar...daar zijn toch kinderen met ADHD? Verven met een ijsmuts op en geschminkt worden echt geweldig om te zien! Geniet ervan en bedenk: je bent alweer op de helft van je vier weken. Ik hoop dat het weer daar ook eens wat beter wordt, hier in Holland is er gelukkig weer eens zon en geen regen. Dikke knuffel van je moeder xx

  • 21 Juli 2012 - 06:22

    Danielle:

    Heey Wies,

    Echt super leuk om je verhalen te lezen! En wat doen jullie veel daar zeg, je mag echt trots zijn op jezelf je maakt heel veel kinderen blij daar :-) En leuk om te zien dat die kids met de kleinste dingen zo blij kunnen zijn. Ben benieuwd naar je volgende verslag!
    Veel succes nog daar en geniet er van!

    Kuss Daan

  • 21 Juli 2012 - 07:40

    Wilma:

    Lieve Wies,
    wat een mooi verslag heb je weer geschreven, en wat doe je toch veel moois! Prachtig zeg, die muurschilderingen. Ik wacht nu al weer op je nieuwe belevenissen, haha.
    Groetjes van Wilma en Marc xx

  • 22 Juli 2012 - 09:58

    Joy:

    Lieve Wies,

    Wat een mooi verhaal weer, gaaf zijn de schilderingen op de muur geworden! Super om te zien wat een mooie dingen je doet! Mis je al wel een beetje, kijk uit naar je volgende verhaal!

    Liefs Joy

  • 22 Juli 2012 - 19:54

    Marielle:

    Hoi Wies,
    Wat super zeg om al je verhalen te lezen. Ik ben pas terug van vakantie dus had een hoop verhalen en foto's in te halen.
    Wat heb jij al veel meegemaakt zeg!
    Ik ben stiekem wel een beetje jaloers op je als ik die verhalen lees en de foto's zie!!

    Nog heel veel succes en plezier daar en ik ben benieuwd naar nog meer verhalen en foto's!

    Liefs x Marielle

  • 25 Juli 2012 - 16:50

    Ilse Buylinckx:

    Wat een prachtige foto's en mooie verhalen zeg!
    Die kids kunnen wel wat extra steun gebruiken wat een verschil met nederland zeg!
    Wel een voorrecht om deze kinderen wat extra's mee te mogen geven. Het zal erg dankbaar zijn denk ik. Dat gevoel heb ik in tilburg noord al regelmatig laat staan in Kenia!
    Ik ben toch wel een beetje jaloers op je hoor, wat een ervaring moet dat zijn. Geniet er maar van..
    Groetjes Je collegaatje Ilse

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Wies

Van 7 juli t/m 4 augustus 2012 zal ik vrijwilligerswerk gaan doen in Upendo Children's Centre in Nyeri, Kenia. Ik heb er superveel zin in!!!

Actief sinds 22 Juni 2012
Verslag gelezen: 856
Totaal aantal bezoekers 21209

Voorgaande reizen:

07 Juli 2012 - 04 Augustus 2012

Nyeri, Kenia

Landen bezocht: