Belevenissen in Kenia part 3 - Reisverslag uit Nyeri, Kenia van Wies Frijters - WaarBenJij.nu Belevenissen in Kenia part 3 - Reisverslag uit Nyeri, Kenia van Wies Frijters - WaarBenJij.nu

Belevenissen in Kenia part 3

Door: wiesfrijters

Blijf op de hoogte en volg Wies

16 Juli 2012 | Kenia, Nyeri

Zo dat is weer een paar dagen geleden, superleuk om al jullie berichtjes te mogen ontvangen, doet me erg goed!!

Waar was ik gebleven, vorige week woensdag hebben we de sloppenwijken bezocht en ’s avonds net na het avondeten viel hier de stroom uit, op zoek naar een zaklamp werden alle kinderen in een kring neergezet. Ze hebben zo ontzettend mooi gezongen in het donker, de avond na het bezoek aan de sloppenwijken en het besef dat de kindjes hun ouders moeten missen en om verschillende nare redenen uit huis zijn geplaatst, maakte dat het een erg emotioneel moment voor mij was.

Na deze heftige dag stond er donderdag en vrijdag even niks gepland dus heb ik me vermaakt in het weeshuis, het was maar goed dat ik even niet op pad hoefde want mijn darmen moesten erg aan het eten of de malariapillen wennen!
De dagindeling voor de kinderen ziet er ongeveer zo uit:
-6.00 uur: de oudere kinderen lopen naar school. (uurtje lopen!!)
-7.00 – 15.00 uur: de oudere kinderen hebben les op school.

-8.00 uur: de jonge kinderen worden wakker
-Na het ontbijt gaan ze buiten tanden poetsen en daarna op de mat tv kijken
-De kinderen krijgen een uurtje les in het weeshuis
-Lunch
-14.00-16.00 uur middagdutje
-Spelen
-Avondeten
-Tv kijken
-20.00 uur de jonge kinderen gaan naar bed.

-21.00 uur de oudere kinderen gaan naar bed.
-22.00 uur de vrijwilligers takelen af en slapen om 23 uur ;)

Vanaf vandaag (maandag 16 juli) zullen de jonge kinderen weer les krijgen op de kleuterschool van 8.00- 15.00 uur.

Ik heb donderdagochtend met de kleine kinderen: “ In the jungle” gezonden en we hebben leeuwen, giraffen, apen, slangen en olifanten uitgebeeld, erg leuk! ’s Middags zijn Sabine en ik begonnen met het tekenen van Winnie the Pooh en knorretje met houtskool op de muur in de slaapkamer van de kleintjes. Daarna hebben we met hulp van Ester (huismoeder) de tekening geschilderd, de kinderen straalden helemaal en waren net als wij, blij met het resultaat!

Vrijdag zijn we met een nieuwe tekening in de oudere meisjeskamer begonnen (een boom met een vogel, bloemen en vlinders)
Omdat mijn was nog niet droog was na 4 dagen en ik toch echt een paar sokken nodig had, ik mijn sokken droog geblazen met mijn fohn en er toch maar voor gekozen de was tussen de buien door buiten te laten drogen.

Baboo (de opa voor de kinderen, de vader van Jackson) heeft ons trots zijn tuin laten zien. Zijn vrouw was druk bezig de aardappelen uit de grond te trekken en zij beloofde aardappelpuree voor vanavond.
Op de markt ’s middags heb ik tomaten, komkommers en mango’s gekocht. Het was er zo modderig dat je tussen alle kraampjes door moest springen om niet met je voeten schuin naar beneden in de modder te glijden. Leuk om weer op zo’n Afrikaanse groente- en fruit markt te lopen en te moeten onderhandelen over je tomaten!
Thuis heb ik mijn modderige schoenen aan het gras afgeveegd, op deze manier gaat de modder er beter af dan je schoen in een emmer water dompelen en vervolgens 2 dagen wc papier erin moeten stoppen omdat de kinderen ze iets te diep in de emmer hadden gestopt....

In een shopje heb ik witte verf meegenomen en terug thuis ben ik met Sabine en 3 oudere meiden uit het weeshuis verder gegaan met het verven van de muurtekening in hun slaapkamer. Deze meisjes hadden nog nooit op de muur geverft en genoten vollop!

’s Avonds hebben de vrijwilligers een dicoavond gehouden met chips, popcorn, drinken en muziek! We hebben gedanst en gelachen, er werd natuurlijk ook een echte danswedstrijd gehouden. Tot dat het licht opeens aan ging en we Rebecca (een van de oudere meiden) bewusteloos op de grond zagen liggen. Na het deppen van water in haar nek, polsen en haar in de stabiele zijligging te hebben gelegd was ze na 10 minuten nog steeds buiten bewustzijn en reageerde nergens op. Ze is in een auto getild en naar het ziekenhuis gebracht, waar ze gelukkig is bijgekomen, wat een shock zeg!!

Zaterdag zijn de vrijwilligers, huismoeders, Jackson en alle kinderen in het Upendo busje (lees: 47 mensen in een busje wat normaal 14 mensen mag vervoeren) naar Nyeri Hills vertrokken. Wat een belevenis met zo velen in 1 busje, als je denkt dat hij vol zit, passen er toch echt nog wel 10 kinderen meer bij, gewoon stapelen en proppen!
Samen met de kinderen zijn we de heuvel op geklommen en hebben boven spelletjes gespeeld zoals: een soort zakdoekje leggen, renwedstrijdjes, liedjes zingen en verstoppertje. Van het sponsorgeld hebben we cakejes, drinken en snoepjes gekocht en uitgedeeld.

’s Avonds heeft Jackson ons mee op stap genomen naar een plaatselijke bar in Nyeri! Na een drankje werden we toch echt op de dansvloer verwacht. Een groep blanke vrouwen valt natuurlijk extra op, de Keniaanse mannen wilden allemaal om ons heen dansen (lees: tegen je aangeplakt, voor, achter, links rechts van je dansen) Jackson zei dat ik met de slager van het dorp moest dansen en dan wel een schapenhoofd gratis kon krijgen voor hem, haha ik heb gedanst voor een heel schaap maar tot nu toe nog geen vlees gezien!

Na een korte nacht zijn de vrijwilligers zondag met 5 oudere jongens / meisjes uit het weeshuis samen met Jackson naar Tomsom Falls gereden. De Keniaanse wegen zijn bijzonder te noemen. Je rijdt aan de linker kant van de weg en een weg is een ruim begrip. Het ene moment is de weg breed dan weer ontzettend smal, dan komt er een stuk zandweg en dan is hij weer geasfalteerd en zitten er opeens 3 grote drempels over de breedte van de weg en zit je bijna met je hoofd tegen het dak van het busje. Ook lijkt het af en toe wel slalom rijden om de kuilen in de weg te ontwijken. De bezine prijs ligt hier trouwens erg laag: 1,10 euro per liter, ik denk dat ik wat tankjes meeneem ;)

Na een geweldig uizicht onderweg in het busje kwamen we aan bij Tomsom Falls, we hebben om 16 uur eerst gelunched en hebben daarna prachtige plaatjes geschoten van de grote waterval! Ik had mijn teenslippertjes aangedaan omdat Sabine (1 van de vrijwilligers) al weleens hier was geweest en had verteld dat slippers voldoende zou zijn omdat je toch niet hoefde te klimmen.
Maar wat bleek nou, dat we wel helemaal naar beneden konden klimmen (dit had zij dus vorig jaar niet gedaan) Het is me gelukt over modderige treden en stenen op teenslippers en het uitzicht was beneden geweldig! Toen ik de hele weg weer omhoog had geklommen als een soort aap met handen en voeten heb ik nog een mooi sla bestek van hout gekocht in een winkeltje.

Met Jackson zijn we naar een onvergetelijke plek gereden waar we op 15 meter afstand een onwijs groot nijlpaard in het water hebben bewonderd. Het was zo bijzonder omdat dit in Kenia gewoon kan. Je neemt een afslag van de hoofdweg en je kunt nijlpaarden spotten!! Dit moment zal ik zeker nooit vergeten. Op de terugweg zat ik voorin met een slapend jongetje van 9 jaar in mijn armen, het geeft wel voldoening als je ziet hoe de kinderen kunnen genieten van een uitje zoals vandaag!

Ik heb net even moeten rennen omdat ik mijn dekbed had gewassen, er was namelijk ZON vandaag!
Tot dat ik de donkere lucht achter mij door het raam zag, het onweert nu midden op de dag en de regen komt met bakken uit de lucht! De kleren aan de waslijn zijn nu nog natter dan toen ik ze vanmiddag ophing....

Vanmorgen zijn we op de kleuterschool vlak bij het weeshuis aan de slag gegaan met emmers water en wasmiddel! Deze week zullen de lessen weer van start gaan na een tijdelijke sluiting van de school. Jackson gaat de school overnemen en binnenkort gaan we bekijken wat we misschien van het sponsorgeld kunnen aanschaffen zodat de kinderen van het weeshuis hier weer lessen kunnen volgen.

Dit was het verhaal(tje) weer voor deze keer, Liefs Wies




  • 16 Juli 2012 - 14:18

    Helen:

    Ha die Wies,
    Fijn weer iets van je te lezen en foto's te kunnen bekijken! Al meer dan een week gelden ben je daarheen gegaan, wat gaat de tijd toch snel.....
    Die buien, die jullie daar hebben, hebben wij hier ook.....alleen kan ik de was hier in de droogtrommel gooien.
    Fijn om te lezen, dat de kinderen zo van jullie aandacht en aanwezigheid genieten. Graag kom ik over een paar weekjes bij jou sla eten, opgeschept met dat nieuwe slabestek, in je nieuwe woonplek in Roosendaal!!
    Sterkte met alles en een dikke knuffel van je moeder...XXXX

  • 16 Juli 2012 - 14:25

    Veronique:

    hoi hoi,

    wat leuk om elke keer weer jouw verhalen te lezen! Volgens mij heb je het echt onwijs naar je zin :)

    Was je nog een beetje talentvol in het afdingen op de markt? haha

    Veel plezier nog daar en geniet ervan!

    xx

  • 16 Juli 2012 - 14:35

    Marijke:

    Haha, gedanst voor een schaap dat is weer wat nieuws ;), super leuke om al je avonturen te lezen en de muurschildering ziet er ook heel leuk uit. Hoe fijn dat je die kinderen met zo'n schildering al superblij kan maken. Ik hoop dat je nog iets leuks en nuttigs kan bedenken om het sponsorgeld aan te besteden :)
    Liefs Marijke

  • 16 Juli 2012 - 14:36

    Suus:

    Wow wat een verhaal weer. Wat maak je veel mee in zo'n korte tijd!

    Ik ben benieuwd naar het eindresultaat van de muurschilderijen!

    De kinderen zullen wel blij zijn met alles wat jullie voor ze organiseren. Een disco zelfs!
    Hopelijk gaat het goed met dat meisje!

    Die slalepels komen wel van pas bij je bbq als je gesetteld bent ;-)

    Mooie foto van de waterval!.. wat een avontuur ook weer. Volgende keer toch maar schoenen hihi.

    Tot je volgende verhaal!.. have fun xxxx

  • 16 Juli 2012 - 15:00

    Lineke:

    Hi Wies,, super leuk om te lezen. Zo te horen zit Afrika ook in jou bloed.. Pasop het gaat er nooit meer uit.misschien wil je het ook niet.. Geniet van de tijd, die lieve schattie kinderen met die grote bruine knicker ogen hebben veel liefde nodig.xx lien

  • 16 Juli 2012 - 15:23

    Anita Koevoets:

    Watleuk om je verslagen te lezen. Het lijkt me een geweldige belevenis en dankbaar werk om daar te mogen zijn. Geniet er met volle teugen van Wies. Dit is wel iets heel bijzonders. Petje af dat je dit voor die kindren daar allemaal doet. Grt Anita

  • 16 Juli 2012 - 20:05

    Dorien:

    Hey Wies,
    Wat een ervaringen! Super gaaf die muurschilderingen, ziet er echt mooi uit!! Als je nog dingen bedenkt die ik mee moet nemen vanuit Nederland laat het me weten! Ik heb er veel zin in, ik vind de reis erg spannend maar dat komt vast goed! Ik kijk er ook naar uit om jou weer te zien en bij te kletsen over alles! Tot snel! En doe iedereen de groetjes! Liefs Dorien

  • 16 Juli 2012 - 20:46

    Astrid:

    Hey Wies,
    geweldig daar, wat een mooie foto's! En al die bruine koppies, toch weer anders dan die van ons op school, he? Te gek dat je dit aan het doen bent, Afrika is zo gaaf! Geniet er nog heeeeel veeeeel van...
    lieve groet van Astrid

  • 17 Juli 2012 - 14:02

    Joy:

    Wies!
    In een korte tijd kan je veel meemaken! Wat leuk dat je die kinderen muurschilderijen geeft! En best akelig van dat meisje dat neerging, hoop dat dat wel weer goed gaat nu. Mooi om te lezen hoe fijn het is voor die kinderen dat jullie daar zijn.
    En super om je verhaaltjes en foto's te zien!!
    Liefs xx

  • 17 Juli 2012 - 16:19

    Kim:

    Wiesje!

    Weer een supermooi verhaal zeg! Wat kun je toch leuk schrijven :)
    Wow, die muurschildering!
    Ik kijk nu alweer uit naar het volgende verhaal!

    Dikke knuffels vanuit het regenachtige Nederland!

  • 17 Juli 2012 - 17:57

    Ria En Hans:

    Hoi Wies,

    Wat leuk om al je verhalen te lezen, het is daar nooit saai! Oefen maar goed op die muurschilderingen want in je "nieuwe" woning zijn alle muren nog blanco! Als je ooit raakt uitgekeken op je werk als onderwijzeres, dan kun je altijd nog fotografe of schrijfster worden. Je hebt vele talenten, zo te merken. We wensen je nog veel plezier en iets droger en warmer weer!
    Liefs, ook namens opa, Ria en Hans


  • 17 Juli 2012 - 21:47

    Tessa:

    Geweldige verhalen meis! Jullie doen het goed daar, ben trots op jullie!!! Geef alle kids maar een dikke knuffel van mij! Liefs Tessa (Janssen)

  • 19 Juli 2012 - 19:37

    Tessa Janssen:

    Mooie verhalen Wies, je vermaakt je zo te lezen goed!! En jij en Sabine zijn druk aan het schilderen, echt heel leuk! Een blijvende herinnering voor de kids! Nog een mooie tijd gewenst! Liefs

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Wies

Van 7 juli t/m 4 augustus 2012 zal ik vrijwilligerswerk gaan doen in Upendo Children's Centre in Nyeri, Kenia. Ik heb er superveel zin in!!!

Actief sinds 22 Juni 2012
Verslag gelezen: 557
Totaal aantal bezoekers 21222

Voorgaande reizen:

07 Juli 2012 - 04 Augustus 2012

Nyeri, Kenia

Landen bezocht: